Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Barcinie

Wyszukiwanie zaawansowane

PIECZA ZASTĘPCZA - ASYSTENT RODZINY

Asystent rodziny to osoba, która przez pewien czas wspiera rodzinę, aby ta w przyszłości potrafiła samodzielnie przezwyciężać trudności życiowe, zwłaszcza te dotyczące opieki i wychowania dzieci.

Asystent rodziny pomaga również w realizacji tego, co rodzina chce zmienić oraz co inne służby społeczne wymagają od rodziny. Przy czym pomaga tylko w tym, co możliwe jest do osiągnięcia.

Zadania asystenta rodziny obejmują zakresowo cztery obszary:

  • bezpośrednią pracę z rodzicami,
  • bezpośrednią pracę z dziećmi,
  • działania realizowane na rzecz dziecka i rodziny,
  • organizację własnej pracy.

Wśród funkcji spełnianych przez asystenta rodziny można wyodrębnić:

  1. funkcję wsparcia psychiczno - emocjonalnego;
  2. funkcję opiekuńczą;
  3. funkcję doradczą;
  4. funkcję diagnostyczno - monitorującą;
  5. funkcję mediacyjną;
  6. funkcję wychowawczą;
  7. funkcję motywująco - aktywizującą;
  8. koordynacje działań skierowanych na rodzinę.

Zadania asystenta rodziny określa art. 15.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, są to m.in:

  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodzinę we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym;
  2. opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
  3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych oraz wychowawczych z dziećmi;
  5. wspieranie aktywności społecznej rodzin;
  6. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
  7. udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
  8. motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, majcych na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
  9. udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
  10. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Izabela Kujawa

Data wytworzenia:
26 cze 2024

Osoba dodająca informacje

Maciej Gawroński

Data publikacji:
26 cze 2024, godz. 20:43

Osoba aktualizująca informacje

Maciej Gawroński

Data aktualizacji:
26 cze 2024, godz. 20:43